Obsługiwane przez usługę Blogger.

Bułki do hamburgerów i hot-dogów

By 11:31 , ,

Zachciało mi się fast foodu w domowym zaciszu ;) Ponieważ jednak kupne bułki do hamburgerów są paskudne i nafaszerowane chemią, a kajzerki do hamburgerów czy sztangielki do hot-dogów to jednak nie to samo, postanowiłam sama upiec fastfoodowe bułeczki na podstawie tego przepisu. Oczywiście tym sposobem fast food zamienił się w slow food, ale wysiłek się opłacał! :) Bułeczki wyszły rewelacyjne. Mięciutkie, puszyste, o charakterystycznym mleczno-słodkawym posmaku bez żadnych sztucznych dodatków. Są super! Jeśli jeszcze kiedyś zachce mi się tego typu „barowej” potrawy, na pewno wrócę do przepisu na te bułeczki. 

Z podanej ilości porcji wychodzi 12 sporych bułek hamburgerowych. Ja zrobiłam ciasto z 2/3 ilości składników i wyszły mi 4 bułki do hot-dogów i 2 bardzo duże (podwójne) bułki hamburgerowe. 


bułki do burgerów i bułki do hot dogów

BUŁKI DO HOT-DOGÓW I HAMBURGERÓW 
  • 235ml (1 szklanka) mleka, 
  • 120ml (1/2 szklanki) wody, 
  • 55g masła, 
  • 560g (4,5 szklanki) mąki pszennej, 
  • 7g drożdży instant, 
  • 2 łyżki cukru, 
  •  1,5 łyżeczki soli, 
  • 1 jajko 
  • + odrobina mleka i sezamu na wierzch bułek (opcjonalnie) 

W rondelku zagrzać mleko z wodą i masłem do temperatury ok. 50 stopni (bardzo ciepłe). W dużej misce wymieszać 1 i ¾ szklanki mąki z drożdżami, cukrem i solą. Wlać gorące mleko i wymieszać. Następnie dodać jajko i znów wymieszać. Mieszając, dodawać porcjami pozostałą mąkę – po pół szklanki na raz – dobrze wyrabiając po każdym dodaniu. Jeżeli ciasto jest zbyt twarde, można dodać trochę ciepłej wody lub mleka (ja dodałam trochę mleka). Gdy ciasto będzie odchodzić od ścianek miski, położyć je na oprószonej mąką stolnicy i ugniatać kilka minut, aż będzie gładkie i elastyczne. 
Ciasto podzielić na 12 równych części. Uformować z nich kulki i umieścić na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Lekko spłaszczyć. Przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 30-35 minut. 
Wyrośnięte bułeczki można posmarować mlekiem i posypać sezamem. 
Piec w 200 stopniach przez 10-12 minut, aż nabiorą złotego koloru. 

Aby zrobić podłużne bułki do hot-dogów, z każdego odciętego kawałka ciasta uformować prostokąt o wymiarach mniej więcej 6-15 cm. Zaczynając od dłuższego boku, zwijać bułki, a krawędzie i końce przyszczypać, aby nadać im ładny kształt. Pozostawić do wyrośnięcia i piec jak powyżej.

Może zainteresuje Cię również

28 komentarze

  1. Robiłam bułki z tego samego przepisu i przyznaję, że wyszły rewelacyjne. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie wyglądają :) A przepis sobie zapisuję. Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam te bułeczki. Pyszności, oczywiście nie tylko do hamburgerów :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bułeczki wyglądają "jak malowane".
    Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  5. Mniaaaam. Że też Ci się chciało!
    SZACUNEK :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam! Czy zamiast drożdży instant mogę dać zwykle i rozpuścić w podanym mleku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam na świeżych drożdżach piec tych bułek. Ale myślę, że jeśli nie masz dostępu do suszonych drożdży, to możnaby spróbować na świeżych. 7g suszonych drożdży to 25g świeżych :)

      Usuń
    2. Dziękuję! :)

      Usuń
  7. bułki wychodzą za słodkie, nie pasują do hotdogów

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kwestia gustu... wg mnie smakują jak typowe fastfoodowe buły takie jak sprzedają np. w hot-dogach z Ikei, tyle że nie mają tej całej chemii :) niemniej dzięki za opinię :)

      Usuń
    2. Dementuję, są bardzo podobne do tych fastfoodowych bułek, na pewno nie są od nich słodsze (aha, zapomniałam napisać, że dosypałam do swoich dodatkową łychę mleka w proszku ;) tylko z pewnością zdrowsze.

      Usuń
  8. Rewelacja! Jeśli hamburgery czy hot dogi, to tylko z takich bułek. Są świetne, wcale nie za słodkie, smakują jak typowe fastfoodowe buły a przynajmniej wiemy co jemy :) pzdr.

    OdpowiedzUsuń
  9. Robiłam dziś w wersji hotdog. Wyszły super, mięciutkie i słodkawe jak prawdziwe :) "mimo tego, że" musiałam dosypać mąki pełnoziarnistej, bo biała się kończyła. Na optymalną bułkę do hotdoga dawałam około 100g ciasta i piekłam nieco dłużej niż w przepisie.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam. Czy można te bułki mrozić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc nie próbowałam, ale sądzę, że bez problemów, podobnie jak większość pieczywa. Oczywiście po upieczeniu, a później tylko odpiek w celu zagrzania bułki :)

      Usuń
  11. No nie sadzilam, ze udadza mi sie te buleczki i ze beda smakowaly. Ale moja rodzina jest nimi zachwycona. Ja zreszta tez ale nie jako hot dog bo za tymi po prostu nie przepadam. Ale jako zwykla buleczka? bardzo, bardzo na TAK. Pierwszy przepis w necie na jaki sie natknelam gdy dzieci zazyczyly sobie hot dogow i od razu strzal w 10. Dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
  12. 560g (4,5 szklanki) mąki pszennej. Zastanawiałam się dlaczego mi nie wyszły :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie wiem, dlaczego nie wyszły... 1 szklanka mąki to ok. 120-130g. 560g mąki to w zaokrągleniu 4,5 szklanki. Na pewno dobrze odmierzyłaś wszystkie składniki? I co wyszło nie tak?

    OdpowiedzUsuń
  14. 1 szklanka to 200g. Bułki były surowe w środku i spieczone na zewnątrz po godzinie czasu w piekarniku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Standardowa szklanka, która ma pojemność 220-250ml nie może mieścić 200g mąki, mąka jest dużo lżejsza niż woda. Pomijając już wszystkie przeliczniki internetowe (które są dostępne dla każdego) wg których 1 szklanka mąki to właśnie 120-130g, wklejam zrobione przed chwilą zdjęcie jako dowód:

      http://i291.photobucket.com/albums/ll297/winterflower87/winterflower87124/WP_20151031_18_52_05_Pro_zpsgxt4dhkt.jpg

      Albo użyłaś jakiegoś dużego kubka zamiast szklanki (choć nie wiem jak udałoby się wtedy w ogóle zagnieść ciasto, dodając aż 900g mąki zamiast 560, pomijam już fakt że przecież po kilogramowej paczce widać mniej więcej czy się dodało pół kilo czy prawie cały kilogram), albo dodałaś właściwą ilość mąki ale np. drożdże były zwietrzałe i bułki nie rosły i może to było przyczyną.
      Naprawdę trudno mi uwierzyć w ten czas pieczenia, bo po godzinie w piekarniku upiecze się nawet wielki bochen chleba.

      W każdym razie przepis jest właściwy i wielokrotnie sprawdzony.

      Usuń
    2. To w takim razie nie wiem, gdzie tkwił problem. Bo były tak twarde z zewnątrz, a w środku wyglądały i smakowały, jak surowe ciasto

      Usuń
  15. Niestety bułeczki nie wyszły !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi... Czy możesz napisać coś więcej o nich? Może uda się nam dojść do przyczyny :(

      Usuń
  16. na jakiej wysokości piec buleczki w piekarniku?

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak na moje oko to ilość płynów jest za duża + jeszcze jajko i masło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Robiłam te bułki wielokrotnie, nie polecałabym na blogu czegoś co mi nie wychodzi. Ocenianie przepisów "na oko" nie zawsze jest słuszne.

      Usuń
  18. To mój ulubiony przepis na buły do burgerów, innych już nie robię!

    OdpowiedzUsuń