Obsługiwane przez usługę Blogger.

Chleb wieloziarnisty na zakwasie (dla początkujących i nie tylko:)

By 00:00 , ,

Od pewnego czasu w mojej lodówce zamieszkał zakwas ;) Dostałam go od naszego kolegi Bartka, który złapał chlebowego bakcyla i od pewnego czasu intensywnie eksperymentuje z pieczywem na zakwasie. 
Zawsze trochę obawiałam się zakwasu, sam proces czytania o jego tworzeniu, regularnym dokarmianiu, temperaturach, zapachach octowych, jabłkowych, zakwasowym głodzie i różnych tego typu problemach wywoływał u mnie lekkie przerażenie. Odnosiłam wrażenie, że zakwas jest bardziej wymagający niż niejedno zwierzątko domowe ;) 
Mimo wszystko postanowiłam spróbować i zaopatrzona w przepis otrzymany od Bartka, co najmniej raz w tygodniu wypiekam swój własny chleb :) 
Zaletą tego przepisu jest to, że jest bardzo uniwersalny i daje dużą dowolność doboru mąk, ziaren i otrąb. Ponadto wymaga minimalnego nakładu pracy, ponieważ wszystko po prostu miesza się łyżką, nie trzeba się męczyć z wyrabianiem jak w przypadku ciast drożdżowych. Chleb ten udaje mi się za każdym razem, więc uważam, że jest idealny dla tych, którzy podobnie jak ja dopiero zaczynają swoją zabawę z pieczeniem :) 

Z podanej ilości składników wychodzi 1 długa blaszka i 1 krótsza. Dla mnie jest to o wiele za duża porcja, swój chleb piekę w keksówce o długości 25 cm i wyrabiam ciasto tylko z 1/3 ilości podanych składników, dodając 2 "solidne" łyżki zakwasu.

 

CHLEB WIELOZIARNISTY NA ZAKWASIE 
1kg mąki pszennej - używam typ 650, 
½ kg mąki razowej (żytniej, pszennej, graham lub orkiszowej) – używam razowej żytniej, 
6 solidnych łyżek zakwasu, 
¾ lub 1 szklanka nasion słonecznika, 
¾ lub 1 szklanka siemienia lnianego,
½ szklanki pestek dyni, 
1 szklanka otrąb pszennych, owsianych, orkiszowych lub innych – używam gryczanych, 
4 łyżeczki soli 
+ odrobina mleka lub roztrzepane jajko do posmarowania 
+ 3 łyżki mieszanki płatków owsianych, słonecznika i siemienia do posypania 

Zakwas wyjąć z lodówki na 3 godziny przed wyrabianiem ciasta. 
Zmieszać obie mąki, dodać 1,5 litra ciepłej wody i zakwas. Wszystko wymieszać i odstawić na 20 minut przykryte ściereczką. 
Po tym czasie ponownie wymieszać ciasto i odłożyć do słoika 5-6 łyżek (będzie to zakwas na następny chleb). Zakwas można przechowywać w lodówce do 7 dni. 
Nasiona uprażyć na suchej patelni, żeby były bardziej aromatyczne. 
Do ciasta dodać pozostałe składniki (nasiona, otręby i sól). Ponownie dokładnie wymieszać. Foremki wyścielić papierem do pieczenia i wyłożyć ciasto. Foremki przykryć ściereczką i odstawić na ok. 10 godzin, aby ciasto wyrosło (czyli można zrobić ciasto wieczorem, a upiec rano następnego dnia, albo zarobić ciasto rano, a upiec wieczorem tego samego dnia). 
Po tym czasie wyrośnięte ciasto posmarować mlekiem lub jajkiem za pomocą pędzelka i posypać mieszanką płatków i ziaren. 
Piec przez około 1 godzinę (ja piekę 50 minut) w temperaturze 200 stopni. Pod foremkami, na spodzie piekarnika, ustawić metalowy kubek z wodą. 
Upieczony, jeszcze gorący chleb wyjąć z formy, usunąć papier i odwrócić spodem do góry, żeby się nie zaparzył (ja nie odwracam tylko studzę na metalowej kratce). 

Może zainteresuje Cię również

24 komentarze

  1. Też muszę się w końcu zmobilizować, bo chleby na zakwasie są bardzo kuszące!

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda jak z najdroższej piekarni:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda smakowicie a na nadmiar wypieków mam sprawdzony sposób: podaruj sąsiadom lub innym bliskim osobom :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. A możesz podać przepis na zakwas? Aneta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak napisałam, otrzymałam zakwas od znajomego. W internecie można znaleźć bez problemu przepis na zakwas krok po kroku. Kiedyś spróbuję zrobić zakwas krok po kroku sama i wtedy na pewno zamieszczę przepis :) pozdrawiam!

      Usuń
    2. A ja zrobiłem dzisiaj pszenno-żytni z żurawiną- podobny do tego, jakim nas częstowałaś. Palce lizać ;)

      Bart

      Usuń
    3. Moje pierwsze chlebki z dodaniem 2óch łyżek zakwasu niestety nie wyrastały. Gdy daję go więcej (nawet 10% masy całego chleba) szanse na wyrośnięcie są dużo większe :-)

      www.wiecejnizzdroweodzywianie.pl/chleb-na-zakwasie/

      Usuń
  5. Kochana czy siemię lniane dodajesz mielone ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, ziarna w całości :)

      Usuń
    2. W przepisie powinno być jeszcze 4 łyżeczki cukru. Piekę tak od lat,

      Usuń
  6. Robiłam wg twojego przepisu z 1/3 składników, ale wyszedł zakalec i nie wiem czemu. może za dużo wody dodałam 0,5 l na 1/3 tego co podałaś, przyznaję, że zapomniałam o kubku z wodą

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia niestety dlaczego tak się stało :( proporcje były dobre, tj. 0,5 l wody na 1/3 porcji, ja właśnie taki piekę regularnie 1-2 razy w tygodniu i jeszcze nigdy nie wyszedł zakalec. Kubek z wodą w piekarniku nie powinien mieć na to wpływu, najpewniej jest to wina zakwasu :(

      Usuń
    2. Czy ciasto było wyrośnięte kiedy wsadzałaś je do piekarnika? Jeśli niezbyt, to znaczy że słaby zakwas i trzebaby jeszcze go zostawić na dłużej do wyrośnięcia. A może wyrósł, ale opadł po wyjęciu z piekarnika i wtedy zrobił się zakalec? Jeśli tak się stało, to najpewniej był pieczony za krótko...

      Usuń
  7. Ciekawy przepis, ja korzystam z gotowych mieszanek od gronpieku i domowegochleba :) Różnica jest taka że jest po prostu szybciej, polecam dla zabieganych ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepis w sam raz dla mnie! Będę próbowała!

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam chlebek jest w smaku rewelacyjny, jednak mam pytaniw czy onpo upieczeniu ma byc mokry w srodku czy cos zle zrobilam?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak :) chleb na zakwasie jest o znacznie bardziej wilgotny niż drożdżowy. Dzięki temu o wiele dłużej zachowuje świeżość (nawet 5-7 dni), a mimo to nie pleśnieje ponieważ bakterie kwasu mlekowego zawarte w zakwasie tworzą niekorzystne dla pleśni środowisko.
      Chleb na zakwasie najlepiej kroić dopiero po całkowitym wystudzeniu, gdyż taki świeżo upieczony może się rozpadać i kleić do noża.

      Usuń
  10. Pyszny a ja polece jeszcze chleba na zakwasie żurkowym., rewelacyjny w smaku, co o tym sadzicie? http://studiozycia.pl/articles/chleb-na-zakwasie-urkowym.html

    OdpowiedzUsuń
  11. Wyglada niesamowicie, pewnie smakuje rownie dobrze. Dzieki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mi wyszedł doskonały, świetny przepis

    OdpowiedzUsuń
  13. Chlebek wyszedł doskonały ,zachwycił rodzinkę,dziekuje ;)Mam pytanie odnośnie zakwasu.Zrobilam zgodnie z przepisem (czyli zmieszała zakwas z ciastem i hop do lodówki ) ,siedzi już piąty dzień w lodówce,ma piękne pęcherzyki.Co trzeba z nim zrobic przed ponownym użyciem,?

    OdpowiedzUsuń
  14. Chlebek wyszedł doskonały ,zachwycił rodzinkę,dziekuje ;)Mam pytanie odnośnie zakwasu.Zrobilam zgodnie z przepisem (czyli zmieszała zakwas z ciastem i hop do lodówki ) ,siedzi już piąty dzień w lodówce,ma piękne pęcherzyki.Co trzeba z nim zrobic przed ponownym użyciem,?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed ponownym użyciem postępować dokładnie tak jak w przepisie, tzn. wyjąć go z lodówki ok. 3 godziny wcześniej i dalej używać tak jak za pierwszym razem :)

      Usuń
  15. Dziękuję ślicznie za odpowiedź ;)

    OdpowiedzUsuń